Citroen leasing

Citroen

Meillä myynnissä olevat Citroen mallit

Osasikohan André-Gustave Citroën arvata vuonna 1919, tuoreena yrittäjänä, että autotehdas, jonka hän perusti, olisi 100 vuotta myöhemmin globaali toimija. Perustamishetken jälkeen kului ainoastaan kahdeksan vuotta ja Citroën oli Euroopan suurin ja maailman neljänneksi suurin auto valmistaja.

Innovatiivisuus ja ennakkoluulottomuus ovat aina olleet Citroënin mielettömässä kasvutarinassa läsnä. Heti perustamishetkestä lähtien Citroën oli ainoa tehdas Yhdysvaltojen ulkopuolella, jossa oli sarjavalmistus käytössä. Vuonna 1924 Citroën toi ensimmäisenä sarjavalmisteisena täysteräskorisen mallin. Kymmen vuotta myöhemmin valmistui legendaarinen Traction Avant malli. Ohje oli selvä perustajalta. ”Tarvitaan etupyörävetoinen auto, joka saa painaa enintään 850kg ja sen tulee saavuttaa 100 km/h. Istumapaikkoja tulee olla vähintään neljä” Auto tunnetaan historian kirjoissa 7CV mallina. Etuveto ja alhainen painopiste saivat auton käyttäytymään erittäin tasapainoisesti, jolloin kaarrenopeudet pysyivät korkeina heikosta moottoritehosta huolimatta.

Citroën omaa pitkän listan innovaatioita, jotka ovat ennen aikaansa. Vuonna 1954 mallistoon tuli ensimmäinen itsetasaavalla kaasunestejousituksella oleva malli, joka siirtyi sarjatuotantoon vuotta myöhemmin. Tämä tunnetaan mallimerkillä DS. Malli oli ensimmäinen sarjatuotantomalli Euroopassa, jossa oli levyjarrut. Vuonna 1967 Citroën esitteli auton ohjauksen mukaan kääntyvät ajovalot, jotka paransivat liikenneturvallisuutta etenkin mutkaisilla teillä ajettaessa.

Citroën on ollut Suomen markkinoilla jo 1920-luvun alusta. Ensimmäinen maahantuoja oli Auto-Traktor Ab. Samaan talliin kuului myös yhdysvaltalainen Dodge. Jatkosodan aikaan Citroën kuorma-autoja oli puolustusvoimien palvelussa yli 1300 kpl. Saksan armeija luovutti nämä suomalisille saaneen näitä sotasaaliina. Sodan jälkeen kuorma-autot kunnostettiin siviilikäyttöön a tuli tärkeäksi osaksi jälleenrakentamisessa. Osasta tuli myös linja-autoja.

Sebastian Loeb on tunnettu Citroën rallikuski mutta 1966 Pauli Toivonen voitti Monte Carlo rallin Citroën DS mallilla. Skandaali siitä syntyi mutta se onkin ihan toinen tarina. Monen mutkikkaan ja vaiherikkaan tapahtuman jälkeen Citroënin koko omistus rakenne muuttui. Vuonna 1976 Peugeot hankki enemmistö omistuksen Citroënista. Muodostettiin Peugeotin ja Citroënin kesken yhteysomistusyritys PSA Group. Yhtiön nimi koostuu sanoista Peugeot Société Anonyme.
Citroënin viimeinen omaa suunnittelua edustanut malli, ennen yhtiön fuusioimista Peugeotiin, oli CX. Autoa valmistettiin 16 vuottaa ja yli 1,2 miljoonaa kappaletta. Tänä päivän Bassadone Automotive Nordics on Suomen maahantuoja Citroënille.